Woerdense scholieren tekenen voor vrede

Lions Clubs International organiseert jaarlijks de International Peace Poster Contest (PPC, in goed Nederlands Vredesposter-wedstrijd) voor kinderen in de gehele wereld. Deelname staat open voor kinderen die op 15 november van het betreffende jaar 11, 12 of 13 jaar oud zijn. Honderdduizenden kinderen geven in de vorm van een poster uiting aan hun gevoelens over Vrede. Achter elke tekening zit een bijzonder kind met haar of zijn ervaringen. Het is heel ontroerend om te zien wat hen beweegt.

Prijsuitreiking maart 2018

Op 5 maart kwamen leerlingen uit basisscholen en voortgezet onderwijs, hun ouders en enkele Lions en hun echtgenotes samen in het tijdelijke onderkomen van de gemeente aan de Bleek voor de jaarlijkse prijsuitreiking van de Lions Peaceposter Contest, of Lions Vredesposter-wedstrijd. Burgemeester Victor Molkenboer was alweer voor de 5e keer bereid gevonden om op het vaste tijdstip in de tijdelijke behuizing van de gemeente aan de Bleek de prijzen uit te reiken. Leerlingen van De Jagerschool, Johan Frisoschool en Minkema College hadden zich onder leiding van hun docenten laten inspireren door het thema “De toekomst van vrede”. De wedstrijd (in Nederland al voor de 23e keer) is erop gericht om kinderen te stimuleren na te denken over het begrip Vrede.

Woordvoerder Gerard Huijgen dankte in zijn openingswoord de kinderen, de scholen en leerkrachten, de jury, de bibliotheek (waar de posters de afgelopen week weer in de voorjaarsvakantie tentoongesteld waren), de gemeente en de burgemeester.  Gerard meldde dat in het tijdelijke stadhuis een selectie hing van 41 van de 350 tekeningen die in Woerden zijn vervaardigd. Landelijk werden 6000 tekeningen ingeleverd en wereldwijd waren dat er 350.000!

De burgemeester benadrukte dat goed met elkaar omgaan ook een aspect is van de vrede. Hij is positief over de houding van jongeren, wat hem betreft de een mooi perspectief. Vrede heeft vele vormen en aspecten, zo bleek wel uit de toelichtingen die de verschillende leerlingen gaven op hun werkstukken. Tijdmachines en filosofische vergezichten werden afgewisseld met een praktische toelichting waaruit bleek dat de artiest eigenlijk vooral onder druk tot zijn prestatie was gekomen: “toen moest ik de rest nog invullen”.

Burgemeester Victor Molkenboer reikt een winnaarsprijs uit

Erik de Jager, voorzitter 2017-18 van de Lionsclub Woerden, reikte vervolgens de publieksprijs uit. Hij refereerde aan zijn jaarthema en schetste ook wat de Lions zoal in Woerden doen (o.a. plantjesmarkt en voedselbank-actie). Winnares Eefje Rust bleek ook al een van de reguliere prijzen van de Minkema te hebben gewonnen. Zij kreeg voor haar fraai gestileerde werkstuk waarbij de aarde als een brandende bom was afgebeeld zowel een tweede oorkonde als een tweede bon.

Het publiek had gewonnen, zo stelde onze voorzitter. Een mooie traditie krijgt ook volgend jaar een vervolg.

publieksprijs

Voorzitter Erik de Jager met de winnares van de Publieksprijs

Winnaars Lionsjaar 2017-2018 bekend

Ook dit jaar hebben leerlingen van een groot aantal klassen van Woerdense scholen weer druk getekend voor de Vedesposterwedstrijd. De resultaten kunt u van 24 februari tot 3 maart 2018 als vanouds bewonderen in de Regiobibliotheek aan de Meulmansweg. En op maandag 5 maart 2018 maken de burgemeester van Woerden, Victor Molkenboer, en de voorzitter van de Lionsclub Woerden, Erik de Jager, de Woerdense winnaars bekend. Het blijft dus nog even spannend. Wat wij wel mogen verklappen, zijn de namen van de winnaars in ons Lions disctrict 110AZ en van heel Nederland. Dat zijn resp. Puk Kempenaar uit Zwammerdam en Senni Duijndam uit Alblasserwaard. De winnende landelijke tekening van Senni ziet u hieronder.